Børn og sygdom

Aktuelt - Covid-19

Vi er som alle andre i verden, kraftigt påvirket af Covid-19 situationen. Der vil derfor være større opmærksomhed på børn og sygdom. Vi opfordrer på det kraftigste til at I som forældre holder jer orienterede om de gældende retningslinjer. Disse bliver sendt ud fra Gentofte Kommune via Aula. Ellers kontakt leder, P. Rolf Jacobsen og spørg !

Reglerne er pt sådan, at børn skal blive hjemme ved mindste tegn på sygdom.

Generelt

Hvis  dit/jeres barn bliver dårlig, får feber eller kommer til skade kontakter vi jer  med det samme. Kontakt Åkanden, hvis jeres barn får lus eller får en smitsom sygdom, da vi skal lave opslag og informere de øvrige forældre om smittefaren.

En hovedregel er, at børn skal være raske når de kommer i institutionen, og at et barn med en smitsom sygdom først må komme igen, når det
ikke længere smitter.

Barnet skal vare rask og kunne deltage i de aktiviteter, det plejer uden at krave særlig pasning. Barnet skal fx kunne lege ude og tage
med på udflugt.

Selv om barnet virker rask og feberfri derhjemme, er det  ikke sikkert, at barnet klarer en ”arbejdsdag" i institutionen. Der er mange flere stimuli at forholde sig til i institutionen.

Derfor  skal I holde barnet hjemme i forbindelse med smitsomme sygdomme, som f eks. grønt snot, børnesygdomme, øjenbetændelse, børnesår, diarre/opkastning og lignende. Dette er både af hensyn til barnet og de andre børn i institutionen og personalet.

Vi ved godt, at det kan være en udfordring på grund af arbejdsmæssige, eller andre forhold, men alle har travlt og det kan også blive et problem for de andre forældre, hvis deres barn bliver smittet.

Hvis barnet endnu ikke er helt rask og kommer i institutionen, er det også mere modtagelig overfor nye og andre bakterier, derfor vil smittekilderne være mere konstante.

Ved smitsomme sygdomme skal der gives besked til institutionen, da vi har pligt til at informere. Dette gøres via opslag på Aula.

Medicin gives kun i tilfælde af, at det er en kronisk lidelse og kun efter aftale med personalet.  Der skal foreligge en lægeerklæring fra barnets læge eller skadestue.

I tilfælde af besøg på skadestuen, er det vigtigt, at barnets stamkort på Aula løbende bliver ajourført med hensyn til vaccinationer, arbejdstelefonnummer, kontaktpersoner og overfølsomhed overfor f.eks. penicillin.

Vi henviser i øvrigt til sundhedsstyrelsens retningslinier  som findes i forlderen smitsomme sygdomme hos børn.

Allergi

Lider dit/jeres barn af allergi eller anden kronisk sygdom der kræver medicinsk behandling i Åkanden, kan samarbejder vi gerne omkring dette, hvis der foreligger en lægeerklæring. I den sammenhæng skal der vedlægges en skriftlig instruks om administration af medicin.