Forældresamarbejde

Samarbejdet omkring jeres børn er naturligvis et af de områder vi vægter højt. Jo bedre det går desto nemmere er det for barnet.

Vi arbejder hårdt på at nå at overlevere små historier fra hverdagen og sætter også pris på at få historier hjemmefra, det giver en bredere viden om det enkelte barn og dermed en større palét af handlemuligheder. Dette er dog tidskrævende og det er ikke altid at vi lige har 5-10 minutter til en snak. Vær derfor opmærksomme på om personalet har tid og mulighed til en snak.

Vi oplever som så mange andre dele af den offentlige sektor at der er et vist pres på ressourcerne. Derfor er vi, for at kunne samskabe en bedre service for færre ressourcer hele tiden på udkig efter hvordan vi kan gøre ting smartere i morgen end vi gør idag. Et af områderne hvor vi kan gøre det smartere er når det gælder den information vi har brug for at sende til jer. Derfor er vores hoved informationskanal Aula
For at kommunikationen skal være meningsfuld skal der både være afsender og modtager. (begge dele gerne aktive)
Derfor forventer vi, at I som forældre aktivt benytter Aula. Dvs. sørger for at holde jeres barns kartotekskort opdateret, svarer på indbydelser, melder ferier ind osv.

Der er en App, men så får man godt nok ikke lov til at bruge Nem-Id så meget, men det er en skuffelse vi har tillid til at I kan bære.

I den mere alvorlige afdeling er det også væsentligt at vi er informerede om væsentlige begivenheder i jeres barns liv. Det være sig skilsmisse, dødsfald i familien eller andre begivenheder der sætter præg på hverdagen derhjemme. Flytning, mm. Vi er langt bedre i stand til at imødekomme jeres barns behov når vi er informerede.

Vi kan få brug for mange oplysninger i løbet af barnets tid i Åkanden. Så sørg for at holde kartotekskortet opdateret på Aula
Forældremøder og forældresamtaler På det mere formelle plan afholder vi to forældremøder årligt Et i Marts måned hvor vi taler om aktuelle temaer og har valg til bestyrelsen. Et i oktober hvor vi har mere tid til at tale om hverdagen.

Derudover holder vi forældresamtaler en gang årligt. På det møde har både personale og forældre forberedt en dialogprofil, hvilket foregår via Rambølls system Hjernen&Hjertet, og alt efter barnets alder en sprogscreening (3 og 5 år) eller en motorik screening (2 og 4 år)
Vi melder datoer ud på Aula og der er tilmelding til samtalerne efter først til mølle princippet.

Hvis der skulle opstå akut behov for en samtale så ring endelig, så finder vi ud af tid og sted.

Vi har i tiden med COVID19 også arbejdet med videomøder mm og kan derfor også bringe det i spil ved behov, både som konsultation/mødeform og som supplement til møder. Der er nok møder hvor fysisk tilstedeværelse er vigtigt. Dem vil vi prioritere som fysiske møder, men der hvor det giver mening at gå den digitale vej, der vil vi arbejde i den retning.