Forventninger

Der vil i et fællesskab som Åkandens altid være mange og forskellige forventninger. Vi ved at I som forældre har mange og høje forventninger til os som institution. I denne sammenhæng vil vi gøre nogle af de forventninger vi har til jer som forældre tydelige. Den helt grundlæggende forventning er at: I, som forældre, er bevidste om at I, som en del af Åkanden, indgår i et fællesskab, der er større end jer og jeres barn.

Forventningerne handler om:

• Praktiske forhold
  • Adfærd i institutionen.

Vi forventer at:

• At i 'tjekker ind og tjekker ud' og fortæller dem der skal henter og bringer, at de også skal gøre det.
  • I tager skoene af når i kommer indenfor.
  • I vasker hænder med jeres børn når i ankommer om morgenen.
  • I 'tager styringen' ift. jeres barn mens i befinder jer i Åkanden.
  • I tager hensyn når I afleverer og henter dvs. ikke afleverer jeres barn mens der er samling.
  • Jeres børn har tøj der passer til årstiden og passer i størrelse
  • Jeres børn har passende mængder skiftetøj.
  • I skriver navn i tøj og alt andet jeres barn har med i Åkanden
  • I er opmærksomme på at der ikke er snore og lignende i tøjet, så vi mindsker risikoen for kvælningsulykker
  • I er bevidste om at personalet ikke har al tid i verden til at småsludre om morgenen og om eftermiddagen. Vi ved godt at dialogen er vigtig, men vi er kun så mange og skal også tage hensyn til de andre børn der er tilstede. Hvis I har brug for en samtale vil vi meget gerne arrangere den med jer så vi har bedre tid.
  • I hjælper med at rydde op når i henter.
  • I kun afleverer raske børn i institutionen, af hensyn til jeres barns trivsel og den smitterisiko de udgør for de andre børn. Se sygdom hos børn.
  • I skynder jer at komme og hente jeres barn, hvis vi ringer.
  • I kæmmer jeres børn for lus hver weekend.
  • I deltager i arrangementer og forældre-møder
  • I holder jeres barns kartotekskort opdateret på 'Genvej' og i det hele taget benytter Aula.
  • I giver besked om ferie, svarer på invitationer, melder jer til samtaler mm. på Aula .
  • I holder jer orienterede mht. opslag og lignende, ligeledes på Aula.
  • I respekterer åbne og lukketider. Åkanden åbner kl 7.00 og lukker kl. 17.00. Personalet skal kunne forlade institutionen kl 17.
  • I taler sobert til og om personalet, de andre børn og deres forældre.
  • I kommer til os hvis der sker begivenheder der kan have indflydelse på jeres barns hverdag, både stort og småt.

Vi anstrenger os naturligvis for at udføre et gedigent stykke pædagogisk arbejde i Åkanden. Det gælder i det daglige arbejde med børnene, i den daglige kommunikation med jer forældre og det gælder også i arbejdet med at indfri de forventninger der ligger fra henholdsvis stat og kommune.