At starte i Åkanden

At starte i institution er en stor ting for både børn, forældre og børnehave. Både som barn og forældre skal man nærmest til at genopfinde sig selv. Inden for den sidste måned før opstarten sender vi et velkomstbrev til de børn  der skal starte. Der er flere måder at starte i Åkanden på. Nogle  starter i Vuggestuen. For mange er det det første møde med institutionslivet. Når man kommer fra en vuggestue kan Åkandens børnehave virke stor og fuldt af fart. Der er også ca. dobbelt så mange børn. Sådan er normeringerne, men fortvivl ej, de store børn kan mange ting selv, de kan også lære fra sig og fungere som rollemodeller, der viser hvad man kommer til at kunne. Sidst men ikke mindst er store børnehavebørn glade for de nye små ...der jo minder dem om at de rent faktisk ér blevet store.

Det er vigtigt at kommunikationen mellem forældre og  institution er så god og positiv som muligt. Det giver de bedste muligheder for at barnet vil opleve Åkanden som et trygt og rart sted fra starten. Hvis de voksne virker som om at det nok skal gå, så skal det nok gå.

I  forbindelse med selve opstarten i Åkanden tager vi naturligvis hensyn til det enkelte barns behov. Vi har dog et par guidelines som vi har god erfaring med, som rettesnor for forløbet.

Som tommelfingerregel forventer vi, at I  kommer 1. dag ca. kl. 9.00, at der er forældre med de første to dage og, at de  næste par dage er korte (måske til efter frokost på 3. dagen og efter evt. middagslur på 4. dagen.) Det er helt ok de første par dage hvis barnet holder sig i nærheden af forældrene og bruger dem som udgangspunkt for at udforske Åkanden. De skal nok komme til at stå på egne ben i løbet af deres tid her.

De voksne i Åkanden bliver først rigtig betydningsfulde når forældrene er gået. Det er først dér at de voksne skal fungere som tilknytningspersoner.

Det er gruppens personale der varetager den daglige omsorg, pædagogik og kommunikation. Hvis der er beskeder så giv dem derfor til de voksne fra gruppen, som vil viderebringe dem. Hvis der ikke lige er nogen fra dit barns gruppe så giv beskeden til en anden fra det faste personale.

Det er også vigtigt for os at have de relevante oplysninger om jer og jeres barn. Derfor skal i huske at udfylde jeres barns kartotekskort på Aula, før i overlader jeres barn til os.

Besøgstid

Vi vil rigtig gerne vise jer huset og fortælle om hvad vi laver og høre mere om hvad i tænker og forventer, men sørg lige for at ringe og lave en aftale først. Det passer os bedst, hvis det foregår Torsdag formiddag mellem 10 og 11.