Fødselsdage

Det er dejligt at have fødselsdag og de fleste børn vil gerne fejre det. Der er mange måder at fejre fødselsdage på, men det vigtigste er at barnet oplever at det er en speciel dag, hvor man er noget særligt.

I Åkanden er der flere måder at fejre fødselsdag på. Vi har vedtaget nogle regler og retningslinjer for hvordan vi gør. Hovedsagen er at vi ca 14 dage før barnets fødselsdag ved mindst 4 ting:

• Hvornår skal vi holde fødselsdag
  • Hvor skal vi være
  • Hvem skal med
  • Hvad skal vi have at spise

Ved fødselsdage

Til fødselsdage må der uddeles/serveres  ’1 sød ting:’ boller, kage, is, saftevand eller lignende. Slikposer og sodavand frabedes. Hvis en børnegruppe er inviteret hjem, gælder de samme regler, da børnene er i Åkandens varetægt. Tænk mere i at pynte op: ’flag, fest og fejring’ frem for ’sukker, slik og sodavand.

Hvis I gerne vil invitere hjem kan I invitere enten stuen eller gruppen. Det gælder både i vuggestuen og i børnehaven. Vi blander ikke børn sammen fra forskellige grupper eller stuer. Dette er med baggrund i, at vi forvalter det fællesskab børnene begår sig i når de er I Åkanden. Det består i bred forstand af kammerater (alle de andre, bredde i den sociale arena) og venner (Enkelte, med en gensidig tilknytning, dybde i den sociale arena). Der opstår tit venskaber på tværs af grupperinger. Disse venskaber skal nok holde selvom man ikke ikke er med. Derimod vil der altid stå andre børn tilbage og tænke 'hvad med mig', hvis nogle vælges særligt ud.

At være vært

Hvis I har inviteret gruppen hjem til fødselsdag så lad barnet blive hjemme om morgenen. Der er noget særligt over at forberede fødselsdagen derhjemme og så kunne glæde sig over at byde velkommen og modtage sine gæster.

Vær i god tid

Vi forventer, at I snakker med personalet på stuen i god tid inden fødselsdagen, dvs. i hvert fald 14 dage før, Så kan I aftale hvad der skal ske og hvordan barnet skal fejres samt hvad I ønsker at servere. Vi ønsker ikke at komme i en situation, hvor vi må sige nej tak til noget i forbindelse med arrangementet. Det er ikke sjovt for nogen, hverken barnet, forældrene eller personalet.

Reducering af sukkermængden ved fødselsdagsfejringer er sund fornuft

Reducering af sukkermængden ved fødselsdagsfejringer er sund fornuft. Baggrunden for dette er viden om sukker og erfaringsbaserede antagelser om børn og fejringer.

• 8 ud af 10 børn får for meget sukker.
  • Alt for mange børn og unger udvikler i dag diabetes 2.
  • 2 ud af 10 børn får nok frugt og grønt
  • Børn skal ikke vænnes til at alt skal smage sødt
  • Børn skal slukke tørsten i vand
  • For børnene er det ligeså meget pynten, der er med til at markere en fest

Råderummet for sukker-indtag er for et barn  pr. uge er enten:

• En sodavand eller, en lille kage eller, en lille is eller, fem stk. vingummi eller, to stk. pålægschokolade eller lign.

Private fødselsdage

Ved private fødselsdage uden for institutionens rammer blander vi os ikke i forplejningen. Vi forventer dog, at I som forældre tager et socialt hensyn. Der skal ikke være børn i Åkanden der oplever, at de i overvejende grad ikke inviteres med til fødselsdage eller, at hovedparten af inviterede ikke kommer til deres fødselsdag, hvis de har inviteret.

Private fødselsdage har en markant effekt på hverdagen og er betydningsfulde begivenheder. Ikke kun for fødselaren, men også for de sociale fællesskaber han/hun indgår i. Fødselsdage er noget man taler om i en børnegruppe. De er i de fleste tilfælde positivt understøttende for et godt fællesskab i en børnegruppe.

Det er dog væsentligt at I som forældre er opmærksomme på at private fødselsdage også rummer en risiko for at være ekskluderende og i yderste konsekvens destruktive og mobningsunderstøttende.

Private invitationer sendes privat pr. post, ikke via garderoben, hvor de er markant synlige for de ikke-inviterede.

Hvis I er i tvivl så kontakt personalet, som kender børnegruppen og dens dynamikker.