Fri for Mobberi

Siden  2009 har alle daginstitutioner i Gentofte Kommune arbejdet med Fri for  mobberi. Det gælder ligeledes skoler hvor der arbejdes videre ud fra samme tilgang. Fri for mobberi er et systematisk pædagogisk værktøj, der understøtter læring af social kompetence samt arbejdet med at skabe bedre trivsel og fællesskab i både daginstitutioner og skoler.

Fri  for mobberi bygger på følgende antagelser:

• Mobning blandt børn er de voksnes ansvar
  • En forebyggende indsats er nødvendig for at bekæmpe mobning
  • Det er effektfuldt at inddrage tilskuerne til mobning
  • Målet er at udvikle børnefællesskaber der bygger på tolerance, respekt, omsorg og mod

Pædagogens rolle i Åkanden

Det er pædagogernes rolle i Åkanden:

• At være nærværende
  • At  igangsætte aktiviteter der fremmer prosocial tænkning og handling
  • At tilbyde spejling i konfliktsituationer og situationer, hvor børn holdes ude  fra fællesskabet.
  • At være gode rollemodeller der går forrest med  tolerance, mod, omsorg og respekt
  • At blande sig nænsomt i legen. Der er en fin balance mellem at ignorere et barns signaler og at overreagere.

Forældrenes roller

Den måde man, som forældre,  håndterer verden på i hjemmet har også en væsentlig indflydelse på hverdagen i Åkanden. der er derfor her nogle tommelfingerregler der kan være hjælpsomme når man skal være med til at tænke mobbefrit.

• Opmuntre til legeaftaler
  • Tal ikke dårligt om de andre børn og forældre
  • Tænk socialt omkring fødselsdage
  • Opmuntrer til at forsvare kammerater
  • Vær åben og positiv når andre forældre fortæller om problemer

Fri for mobberi er derved både et tilbud om en måde at se og forstå det samspil der foregår og en praktisk metode til at arbejde med det.

Fri for mobberi i hverdagen

I hverdagen i Åkanden arbejder vi med fri for mobberi på to plan.

Vi har dels sat fri for mobberi på dagsordnen en fast ugedag til samling i grupperne. Der arbejdes med samtaletavler, massage og andre
øvelser.

Vi har dels også baggrundsforståelsen med os når vi blander os i lege og løser konflikter og til møder når vi planlægger det pædagogiske
arbejde med udvikling af social kompetence, alsidig personlig udvikling og  børnenes deltagelse i fællesskaber.

Der er meget mere at se på Fri for mobberi’s hjemmeside .